همشهری آنلاین: معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: روسیه به جامعه جهانی پیشنهاد می کند که سازمان امنیت و همکاری در منطقه خلیج فارس تاسیس شود

به گزارش خبرگزاری نووستی از منامه، الکساندر سالتانوف در کنفرانس بین‌المللی گفتگوی تمدن‌ها که روز دوشنبه  هشتم بهمن در منامه برگزار شد اعلام کرد: روسیه با درک نگرانی از اوضاع در این منطقه نظریه ایجاد سیستم امنیت منطقه ای مشارکتی را با در نظرگرفتن منافع همه کشورهای حاشیه خلیج فارس و دیگر کشورهای ذینفع مطرح می سازد.

سالتانوف گفت: باید همکاری را در این منطقه نه تنها در زمینه امنیتی بلکه در زمینه‌های مختلف دیگری مانند اقتصادی، فرهنگی و علمی هم برقرار کرد.

سالتانوف در پاسخ به سئوالی در خصوص زمان اجرای پیشنهادات مطرح شده گفت که از ابتدا باید مسائل حادی چون بحران عراق و مسئله هسته ای ایران حل شوند.

به گفته وی برای این مسئله طرفین باید یک سری تعهدات که ضامن ثبات در منطقه خلیج فارس است را متقبل شوند.

 از نظر معاون وزیر امور خارجه روسیه امتناع از تهدید و توسل به زور، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها، حل مناقشات از طریق دیالوگ و توافق در خصوص نظارت بر تسلیحات و مقابله مشترک با تروریسم بین‌المللی از جمله آنهاست.

سالتانوف گفت: تاسیس سازمان امنیت و همکاری در خلیج فارس را می‌توان به‌عنوان هدفی دراز مدت نیز در نظر گرفت. از نظر ما سیستم امنیت مشارکتی بخش جدا نشدنی نظامی خواهد بود که بعد از بحران در کل خاور نزدیک و میانه ایجاد می شود.

وی به ویژه تاکید کرد که پیشنهادات روسیه در جهت تقابل نبوده و می تواند با دیگر ایده‌آل‌ها همگرا شود و برای دورنمای دراز مدت در نظر گرفته شود.

کد خبر 42854

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز